Pages

Monday 24 October 2011

Tingkatan 2 Bab 8


Pada akhir pengajaran dan pembelajaran bab ini,
anda seharusnya dapat:
1.   Menghuraikan semangat kebangsaan di negara kita.
2.   Membincangkan peranan pendidikan surat khabar, penulisan kreatif dan perjuangan badan serta kesatuan dalam membangkitkan semangat kebangsaan.
3.   Membezakan perjuangan Kesatuan Melayu Singapura dengan Kesatuan Melayu Muda.
4.   Menyedari tentang perlunya pemupukan semangat kewarnegaraan dan cintakan tanah air ke arah pembinaan dan  kemajuan bangsa dan negara.

Ringkasan


Seperti gerakan kebangsaan di Asia Tenggara, gerakan kebangsaan di Malaysia adalah penentangan terhadap penjajahan. Berbeza dengan negara-negara lain, gerakan kebangsaan di Malaysia tidak melibatkan pertumpahan darah. Gerakan kebangsaan negara luar telah mempengaruhi semangat kebangsaan di negara kita. Ada beberapa faktor yang membangkitkan perasaan-perasaan di kalangan orang Melayu yang terpelajar. Pertama ialah pengaruh daripada gerakan penuntut di Asia Barat, dan dari Maktab Perguruan Sultan Idris di Tanjung Malim, Perak. Kedua ialah kegiatan parti-parti politik di bawah pimpinan orang Melayu berpendidikan Inggeris. Ketiga ialah sumbangan orang perseorangan yang membantu gerakan kebangsaan.
Pemimpin-pemimpin gerakan kebangsaan adalah seperti Ibrahim Yaakob, Ishak Hj. Muhammad, Syed Syeikh Ahmad Al-Hadi, dan lain-lain kemajuan pendidikan memainkan peranan penting dalam membangkitkan semangat kebangsaan di negara ini. Surat khabar dan majalah dijadikan wadah untuk memperjuangkan nasib bangsa dan tanah air. Selain itu, badan dan kesatuan juga menjadi saluran penting dalam membangkitkan semangat kebangsaan. Bagi orang Cina dan India di tanah Melayu , mereka juga telah membentuk persatuan masing-masing, yang bertujuan untuk menjaga kepentingan hak bangsa mereka.

Apakah itu Semangat Kebangsaan

Semangat Kebangsaan ialah perasaan taat setia seseorang kepada negaranya. Dengan adanya semangat Kebangsaan, seseorang akan mempunyai rasa kecintaan dan taat kepada negaranya. Di samping itu akan lahir  juga perasaan ingin melihat kemajuan, keamanan dan kemakmuran negaranya dan wujud perasaan kesediaan untuk berkorban mempertahankan negaranya jika dicerobohi.
Pada awal kurun ke-19, perubahan sosial dan ekonomi kesan daripada perluasan kuasa British mempengaruhi perkembangan semangat Kebangsaan di Tanah Melayu. Pada awal kurun ke-20, terdapat perkembangan kegiatan-kegiatan menentang kuasa penjajah di beberapa tempat di Asia. Antaranya adalah:
 
Pengaruh Turki
Gerakan Pemulihan Islam (Mesir)
Gerakan Politik Islam di Indonesia
Pengaruh dari India
Pengaruh Perang Rusia- Jepun
Pengaruh dari China
Pengaruh dari Turki,
Negeri-negeri Melayu dan Gerakan Pan Islam

Pada kurun ke-16, Turki merupakan sebuah empayar yang berkuasa di Timur Tengah.  Ia juga dikenali sebagai empayar Uthmaniah yang diasaskan oleh seorang pahlawan Islam, iaitu Usman pada tahun 1300. Empayar Turki menguasai Balkan, Yunani dan negeri-negeri di sepanjang pantai utara Afrika.
Sejak kurun ke-19, Kelantan dan Pahang telah menjalinkan hubungan dengan empayar Turki. Di Kelantan, seorang ulama terkenal, Syeikh Haji Wan Ahmad bin Haji Wan Muhammad Zain berusaha menyatukan Kelantan dan Patani untuk menentang Siam dan membentuk sebuah kerajaan Islam.
Namun, rancangannya gagal disebabkan halangan oleh British. Pada awal 1890-an, terdapat pemimpin Pahang yang cuba mendapatkan bantuan empayar Turki untuk mengusir British.  Percubaan tersebut juga gagal.
Di Johor, pengaruh Turki disebarkan oleh Mehemat Kiamil Bey. Beliau merupakan seorang pejuang Gerakan Pan Islam yang berkahwin dengan seorang kerabat diraja Johor.  Usahanya juga disekat  oleh kerajaan British. Menjelang akhir kurun ke-19, kekuasaan empayar Turki mula merosot dan menyebabkan banyak negeri taklukannya melepaskan diri daripadanya.  Turki menjadi semakin lemah dan digelar sebagai  'Orang Sakit Eropah'. Ramai orang Turki percaya kemerosotan empayar ini disebabkan oleh pengabaian mereka terhadap pengajian Islam.
Pada awal kurun ke-20, muncul beberapa pemimpin golongan Turki Muda yang agresif.  Mereka ingin mengekalkan keutuhan empayar Turki.  Golongan ini memulakan Gerakan Pan Islam dengan menyebarkan fahaman Jamiah Islam untuk menentang unsur-unsur Barat yang mempengaruhi kehidupan kehidupan orang Islam. Satu gerakan yang bermula di Turki pada awal kurun ke-20. Diketuai oleh segolongan pemimpin yang muda dan agresif. Menentang pengaruh Barat yang mempengaruhi kehidupan orang Islam. Menyeru umat Islam di seluruh dunia untuk bersatu bagi menentang pengaruh Barat. Fahaman ini inginkan umat Islam di seluruh dunia bersatu padu di bawah seorang khalifah atau ketua Islam untuk menyekat kemasukan pengaruh Barat.
Sultan Turki, Sultan Abdul Hamid yang memerintah dari 1876 hingga 1909 menyokong kuat fahaman ini. Baginda diberi gelaran Khalifah. Ramai orang Islam di seluruh dunia yang percaya bahawa Islam diabaikan mulai menyokong fahaman ini.

Dahagi Singapura, 1915

Semasa Perang Dunia Pertama, Sultan Turki bersekutu dengan Jerman dan mengisytiharkan perang jihad terhadap Kuasa Berikat (Britain, Amerika Syarikat dan Perancis). Penyertaan Turki dalam Perang Dunia Pertama mempengaruhi negara-negara Islam, termasuk Tanah Melayu.
Namun, British cuba menyekat pengaruh itu dengan menapis berita-berita mengenai perkembangan Turki yang masuk ke Tanah Melayu. Pada awal 1915, dua orang pejuang Pan Islam cuba menyebarkan semangat keislaman dan anti-British di kalangan masyarakat Islam di Singapura. Mereka ialah Kassim Ismail Mansur dan Nur Alam Syah.
Mereka memberi sokongan kepada sepoi-sepoi India yang beragama Islam di Singapura untuk menentang British. Ini menyebabkan askar-askar tersebut melancarkan Dahagi Singapura pada Februari 1915. Dahagi ini dapat dipatahkan oleh British.

Kesan daripada Pengaruh Turki ke Atas  Kebangkitan Semangat Kebangsaan di Tanah Melayu

Faham Jamiah Islam memberi ilham kepada nasionalis tempatan yang ingin memperjuangkan kemerdekaan Tanah Melayu dengan menitikberatkan kepentingan agama Islam. Orang Melayu juga didorong oleh kejayaan-kejayaan nasionalis yang dicapai oleh Gerakan Turki Muda.
Gerakan ini dipimpin oleh Mustapha Kamal Attaturk. Gerakan ini bercita-cita memodenkan Turki seperti yang dilakukan oleh negara Barat.  Pada 1923, Turki menjadi sebuah republik dan Sistem Khilafatnya dibubarkan.

Mustapha Kamal Attaturk

Digelar Attaturk yang bermaksud Bapa Turki. Menjadi Presiden Turki Moden pada 1923. Semangat kebangsaan orang Turki mula berkembang dengan meluas di bawah pimpinannya. Bercita-cita memodenkan Turki melalui cara Barat. Pengikut-pengikutnya digelar Turki Muda. Hasil gerakannya, Turki diisytiharkan sebagai sebuah republik pada 1923. Sistem Khilafat (Sistem Kesultanan) dibubarkan pada 1924. Beliau bercita-cita untuk melahirkan negara Turki yang moden.
Pada mulanya, tindakan Gerakan Turki Muda dikecam oleh segolongan terpelajar tempatan kerana membelakangkan agama Islam dan menghapuskan Sistem Khilafatnya.  Seorang daripadanya ialah Abdul Kadir Adabi. Di samping itu, pandangan dan perbincangan mengenai gerakan itu disiarkan dalam majalah Pengasoh, al-Ikhwan dan Saudara yang diterbitkan oleh Syed Syeikh al-Hadi.
Namun demikian, kebanyakan golongan nasionalis tempatan menganggap tindakan Gerakan Turki Muda sebagai satu alat untuk memajukan diri dalam berbagai-bagai bidang. Orang Turki berjaya menguasai semula ekonomi negara mereka daripada orang Yahudi. Pengaruh Gerakan Turki Muda tersebar luas dalam bidang politik dan pertubuhan di Tanah Melayu pada 1930-an. Gerakan ini memberi ilham kepada golongan Kaum Muda untuk memperhebatkan perjuangan mereka bagi mempertahankan bangsa dan negara daripada penguasaan asing.

Kemajuan Pendidikan Membawa Perubahan

Kebanyakan daripada madrasah yang terdapat di Tanah Melayu didirikan oleh golongan reformis Islam yang berpendidikan Arab atau lebih dikenali sebagai Kaum Muda.  Antara madrasah-madrasah yang masyur ialah:  
Madrasah al-akbal al-Islamiyyah di Singapura (1907).
Madrasah al-Hadi di Melaka (1917).
Madrasah al-Masyhur di Pulau Pinang (1918).
Madrasah-madrasah ini digunakan sebagai pusat pemikiran dan kesusasteraan serta tempat perbincangan agama dan idea-idea Kaum Muda. Dengan ini, kegiatan dan idea-idea Kaum Muda dapat diperluaskan.

Peranan Sekolah-sekolah Cina dan Tamil

Pendidikan Cina berkembang pesat mulai kurun ke-20 akibat pengaruh pemimpin-pemimpin politik negara China, seperti Kang Yu-wei dan Sun Yat Sen. Tujuan mereka adalah untuk memupuk kesedaran politik dan perasaan kebangsaan untuk negara China di kalangan orang Cina di seberang laut.
   Pada tahun 1920, kerajaan British meluluskan Undang-undang Pelajaran untuk mengawasi perkembangan sekolah-sekolah Cina. Sekolah-sekolah Tamil ditubuhkan di ladang-ladang getah, kelapa dan sebagainya oleh pemilik-pemilik ladang. Tujuannya adalah untuk memberi pendidikan kepada anak-anak pekerja ladang. Politik masyarakat  India di Tanah Melayu sebelum Perang Dunia Kedua adalah tertumpu kepada pergerakan politik di India. Pada kurun ke-20 telah wujud golongan profesional dan peniaga India yang berpendidikan Inggeris.

Kegiatan Pelajar-pelajar Maktab Perguruan Sultan Idris

Maktab Perguruan Sultan Idris (MPSI) ditubuhkan pada 1922 di Tanjung Malim.  MPSI merupakan pusat pengajian yang pertama di peringkat menengah untuk para pelajar yang berpendidikan Melayu. Sebagai sebuah pusat pendidikan dan sastera Melayu, MPSI melahirkan ramai nasionalis Melayu .Para pelajar MPSI tidak hanya memberikan tumpuan kepada hal-hal perguruan tetapi juga kepada soal-soal politik dan nasionalisme. Pelajar yang paling terkemuka ialah Ibrahim Haji Yaacob. Pelajar-pelajar lain termasuklah Harun Muhammad Amin (Harun Aminurashid), Abdul Hadi Haji Hassan, Mohd. Isa Mahmud, Hassan Manan dan Abdul Karim Rashid. Pelajar-pelajar MPSI memainkan peranan yang penting dalam menyebarkan semangat kebangsaan di kalangan masyarakat Melayu.

Sumbangan Lepasan Berpendidikan Inggeris

Golongan orang Melayu yang berpendidikan Inggeris terbahagi kepada dua kumpulan: 
·    Kumpulan yang berkhidmat dengan kerajaan British sebagai pegawai pentadbir.
·    Kumpulan nasionalis yang mengkritik serta menentang British.

Golongan ini umumnya memperjuangkan agar orang Melayu diberi peluang dan hak-hak yang lebih luas dari segi ekonomi, pentadbiran dan pelajaran. Antara lepasan-lepasan berpendidikan Inggeris yang menyumbang kepada semangat kebangsaan di tanah air ialah:

·        Raja Chulan bin Sultan Abdullah
·        Mohamad Eunos bin Abdullah
·        Zainal Abidin bin Ahmad (Za'ba)
·        Ishak bin Haji Muhammad (Pak Sako)
·        Abdullah Sani bin Raja Kechil

Kegiatan Akhbar dan Majalah

Bidang penulisan mempunyai pengaruh yang besar ke atas pergerakan nasionalisme tanah air. Para nasionalis menggunakan persuratkhabaran untuk menyebarkan semangat kebangsaan.  Penulisan di akhbar dan majalah adalah untuk menyampaikan pendapat pengajaran serta kritikan terhadap isu-isu masyarakat  dan penjajahan. Penulisan kreatif yang merangkumi puisi, cerpen dan novel di ruangan akhbar kebanyakannya bertemakan nasionalisme.  Ia memainkan peranan yang penting dalam membangkitkan semangat kebangsaan.

Kegiatan Akhbar pada 1920-an dan 1930-an

Pada 1920-an hingga 1930-an, bilangan terbitan akhbar dan majalah bertambah dengan banyak kerana akhbar memberi kesedaran kepada masyarakat dan dapat membimbing masyarakat supaya rajin berusaha, tekun belajar dan giat mencari ilmu pengetahuan.  Antara akhbar yang berperanan ialah:

· Akhbar Al-Imam
· Akhbar Saudara
· Akhbar Warta Malaya
· Akhbar Majlis
· Akhbar Utusan Melayu
· Penerbitan Fajar Sarawak
· Akhbar-akhbar lain 


 Akhbar Al-Imam

Akhbar ini adalah antara akhbar terawal yang menyeru supaya masyarakat Melayu berusaha mencapai kemajuan. Ia diterbitkan di Singapura pada 23 Julai 1906.  Al-Imam diterbitkan bersama oleh Syed Syeikh al-Hadi, Syeikh Tahir Jalaluddin, Haji Abbas Mohd. Taha dan Syeikh Mohd. Salim Al-Kalali. Golongan ini menggelarkan diri mereka sebagai Kaum Muda. Terdapat dua prinsip perjuangan mereka, iaitu  Islam sebagai asas perjuangan dan  berjuang menerapkan pandangan dan fikiran baru terhadap Islam.
Antara seruan al-Imam kepada masyarakat Melayu ialah

1.   Mengubah sikap dan kembali kepada ajaran Islam yang berasaskan al-Quran  dan Hadis.
2.   Memahami ajaran Islam yang sebenarnya.
3.   Berusaha dengan gigih untuk mencapai kemajuan melalui pertukangan dan  bercucuk tanam.
4.   Mengambil langkah memelihara negeri daripada dijajah oleh musuh.
5.   Umat Islam harus bersatu padu untuk kebaikan semua.
6.   Mengkaji sejarah, khususnya sejarah perkembangan agama Islam dan mengambil iktibar daripadanya.
  1. engkaji sejarah negara maju supaya dapat mencontohi usaha yang mereka  lakukan untuk mencapai kemajuan.

Seruan al-Imam menimbulkan kesan yang mendalam di kalangan masyarakat Melayu. Namun begitu, penerbitannya hanya setakat 31 keluaran sahaja.  Penerbitannya ditamatkan pada 1908. Seruannya diteruskan oleh akhbar-akhbar lain, seperti Neraca (1911), Tunas Melayu (1913), al-Islam (1914), Pengasoh (1918 hingga sekarang) dan al-Ikhwan (1926-1931).

Akhbar Saudara

Akhbar Saudara diterbitkan pada September 1928 oleh Syed Syeikh al-Hadi. Akhbar ini meneruskan usaha Kaum Muda untuk memajukan umat Islam dengan melaksanakan rancangan pembaharuan.
Rencana dalam akhbar ini kebanyakannya berkaitan dengan agama.  Isu politik, ekonomi, sejarah dan pelajaran juga diterbitkan. Akhbar ini mendapat sokongan akhbar Al-Ikhwan, Idaran Zaman dan Semangat Islam. Terdapat dua akhbar yang diterbitkan oleh Kaum Tua untuk menentang akhbar Saudara iaitu Lidah Benar dan Suara Benar.
Melalui akhbar-akhbar itu, golongan ulama Kaum Tua menentang kritikan dan sindiran yang dilemparkan oleh Kaum Muda terhadap mereka.  Pada 1930-an, akhbar Saudara memperlihatkan  kesedaran politik. Akhbar ini menyeru orang Melayu supaya mempertahankan Tanah Melayu daripada bangsa asing. Penerbit akhbar Saudara mengadakan ruangan Sahabat Pena pada 29 September 1934.  Ruangan ini kemudiannya ditukarkan kepada ruangan Persaudaraan Sahabat Pena.
Tujuan ruangan ini diwujudkan adalah untuk menimbulkan minat membaca dan mengeratkan persaudaraan di kalangan masyarakat Melayu.  Pada 1935, ruangan ini mendapat sambutan yang menggalakkan.
Akibatnya, kerajaan British menubuhkan Cawangan Polis Khas untuk mengintip dan memerhatikan kegiatan ruangan ini dan tokoh-tokoh yang terlibat.

Akhbar Warta Malaya.

Akhbar Warta Malaya diterbitkan di Singapura pada 1930. Akhbar ini banyak membincangkan soal kemunduran orang Melayu.  Selain itu, ia juga membicarakan tindak-tanduk kaum pendatang ke Tanah Melayu.  Akhbar Warta Malaya sering mengkritik sikap penjajah British terutamanya tentang soal ekonomi dan politik.

Akhbar Majlis

Akhbar Majlis diterbitkan pada 1935.  Pengarangnya yang pertama ialah Abdul Rahim Kajai. Majlis dianggap sebagai akhbar kebangsaan yang pertama. Tujuan akhbar ini diterbitkan adalah untuk menyatupadukan bangsa Melayu,  mengkritik penjajah British, melindungi hak orang Melayu dan membantah hak yang sama diberikan kepada orang luar.

Akhbar Utusan Melayu

Akhbar Utusan Melayu diterbitkan pada 1939. Pengarangnya yang pertama ialah Abdul Rahim Kajai.  Akhbar ini juga memperjuangkan semangat kebangsaan dan pendidikan sebagai saluran untuk mencapai kemajuan.
Salah seorang pengarangnya yang terkenal ialah Ishak Haji Muhammad (Pak Sako).  Beliau banyak menulis tentang keadaan masyarakat Melayu di Pahang, Terengganu dan Kelantan. Beliau menyeru orang Melayu supaya bersatu padu dan memperkukuhkan perasaan kebangsaan.  Akhbar ini melambangkan perpaduan dan kegigihan masyarakat Melayu. Ia dikendalikan sepenuhnya oleh orang Melayu.
Oleh itu, ia dijadikan sebagai akhbar Melayu yang utama dan sebagai alat perjuangan orang Melayu. Terdapat ruangan khas di dalam akhbar ini tentang laporan kegiatan pertubuhan politik Melayu. Ia juga menyeru supaya orang Melayu menyertai pertubuhan politik untuk memperjuangkan nasib mereka.  Penerbit Utusan Melayu juga menerbitkan akhbar Utusan Zaman dan Mastika.

Penerbitan Fajar Sarawak

Di Sarawak, akhbar yang giat memperjuangkan semangat kebangsaan ialah Fajar Sarawak.  Akhbar ini memperjuangkan beberapa perkara:

1. Menyeru orang Melayu berusaha memajukan diri.
2. Mementingkan pendidikan sebagai alat untuk kemajuan.
3. Anak-anak perempuan hendaklah diberi pelajaran yang secukupnya.
4. Mendesak kerajaan menambah perbelanjaan pendidikan untuk orang Melayu.
5. Menyeru orang Melayu supaya lebih giat dalam bidang perniagaan dan mengusahakan tanah.
6. Mendesak kerajaan supaya memperuntukkan tanah seluas tiga ekar kepada setiap orang Melayu.
7. Menyeru supaya orang Melayu jangan menjual tanah mereka.

Cogan kata akhbar Fajar Sarawak ialah  "Fajar telah menyingsing, bangunlah wahai bangsaku!".

 Akhbar lain-lain


Di kalangan masyarakat Cina, akhbar hariannya yang pertama ialah Lat Pau yang diterbitkan pada 1881. Masyarakat India pula menerbitkan Ulaga Nesan pada 1877.  Menjelang 1930-an, jumlah akhbar di kalangan kedua-dua masyarakat ini telah bertambah.
Akhbar masyarakat Cina pada 1930-an:

Nanyang Siang Pau     -            1923
Sin Chew Jit Poh      -               1929
The Modern Daily News     -    1936

Akhbar masyarakat India pada 1930-an:

Tamil Nesan     -            1923
Tamil Murasu     -          1930-an

Golongan Jawi Peranakan atau India Muslim dan Cina Peranakan juga menerbitkan akhbar dalam bahasa Melayu. Antara akhbar tersebut ialah India Muslim - Jawi Peranakan (1876 - 85), Sekolah Melayu (1888-90) dan Taman Pengetahuan (1904). Cina Peranakan menerbitkan Surat Khabar Peranakan (1891), Bintang Timur (1894-95), Kabar Ucapan Baru (1926) dan Bintang Peranakan (1930-an) . Kandungan yang terdapat dalam akhbar Cina dan India ialah laporan keadaan dan kegiatan kedua-dua masyarakat ini di Tanah Melayu. Selain itu dimasukkan juga tentang perkembangan pergerakan politik di China dan India serta iklan barangan dan perkhidmatan perniagaan.

Penulisan Kreatif

 
Perkembangan Penulisan Kreatif

Penulisan kreatif juga menjadi alat nasionalisme kerana para penulis dapat menyelitkan unsur-unsur nasionalisme dan kecaman terhadap pihak British di sebalik penulisan mereka. Kebanyakan penulisan kreatif menonjolkan isu-isu yang dihadapi oleh masyarakat seperti kemunduran masyarakat, kedudukan wanita dan amalan agama.
Puisi-puisi  membangkitkan perasaan bersemangat untuk maju yang dihasilkan termasuklah  puisi 'Sedarlah' karya Mahmud Ahmadi,  'Semenanjung'  dihasilkan pada tahun  1919 oleh Harun Aminurashid dan  'Seruan Kebangsaan' dihasilkan pada tahun 1937 oleh  Melati Pahang 
Terdapat juga puisi-puisi yang menyeru bangsa Melayu supaya berani dan sanggup berkorban untuk perjuangan nasionalisme.  Contohnya, puisi 'Serunai Pujangga' oleh Anum (1940). Sementara karya-karya dalam bentuk  novel-novel yang berunsurkan pengecaman terhadap penjajahan dan seruan terhadap orang Melayu untuk membebaskan tanah air adalah seperti: 'Melor Kuala Lumpur' karya  Harun Aminurashid yang bertemakan tentang kepentingan pendidikan bagi  kaum wanita. Menerusi novel ini dimasukkan juga petunjuk bagaimana orang Melayu dapat maju. 
Sementara hasil-hasil karya Ishak Haji Muhammad (Pak Sako) yang terkenal dalam meniup semangat kebangsaan adalah Putera Gunung Tahan (1937) dan Anak Mat Lela Gila (1941) .
Dalam Novel Putera Gunung Tahan terdapat sindiran terhadap kaum Inggeris yang 'tamak' dan penuh dengan tipu muslihat. Sementara dalam Novel Anak Mat Lela Gila dimasukkan tema untuk memberi petunjuk kepada bangsa Melayu untuk memperjuangkan taraf hidup mereka dalam bidang ekonomi dan sosial. Cerpen, iaitu cerita pendek yang ditulis juga dimuatkan dengan seruan untuk rajin berusaha bagi mencapai kemajuan dengan tema-tema perjuangan pembebasan tanah air daripada British.
Antaranya ialah  'Cerita  Awang Putat' karya Abdul Rahim Kajai yang mengandungi tema menasihatkan bangsa Melayu supaya rajin berusaha serta bangun menentang penjajah bagi membebaskan tanah air yang tercinta.

Ishak Haji Muhammad

Ishak Haji Muhammad, lebih dikenali dengan panggilan Pak Sako. Beliau dilahirkan di Temerluh, Pahang pada tahun 1910 serta mendapat pendidikan awal di sekolah Melayu dan sekolah Inggeris.
Beliau pernah menjadi wartawan dan penulis Warta Melayu dan Utusan Melayu. Beliau mengasaskan Kesatuan Melayu Muda bersama-sama Ibrahim Haji Yaakub. Antara hasil karya beliau yang terkenal ialah Anak Mat Lela Gila dan Putera Gunung Tahan.

Abdul Rahim Kajai

Abdul Rahim Kajai dilahirkan di Setapak , Kuala Lumpur pada tahun 1894. Beliau pernah menjadi wartawan akhbar Idaran Zaman dan penolong pengarah majalah  Saudara. Abdul Rahim menjadi pengarang Majlis yang pertama dan pernah berkhidmat dengan Warta Malaya dan Utusan Melayu. Beliau banyak menghasilkan karya yang mengkritik dasar penjajah British dan kemunduran masyarakat Melayu. Beliau digelar Bapa Kewartawanan Melayu. Sementara dalam cerpen 'Rumah Besar Tiang Sebatang'  karya Pak Sako menunjukkan sikap anti-Inggeris kerana mereka sombong dan menindas orang Melayu.
Cerita-cerita yang berasaskan perjuangan orang Melayu terhadap kuasa Birtish dan memperoleh kemerdekaan tanah air dipaparkan menerusi cerpen-cerpen karya Shamsudin Salleh seperti 'Anak Dibuat Denak'  (1938) , 'Di sini Kita Bukannya Orang Dagang' (1940) dan 'Siasat Yang Tiada Diminta ' (1941) .
Tujuan Shamsudin Salleh dan Abdul Rahim Kajai mengarang cerpen-cerpen di atas adalah untuk menanam perasaan benci terhadap penjajah.
Bahan-bahan dari luar yang diterjemahkan juga tidak kurang pentingnya dalam memaparkan isu-isu masyarakat.  Antaranya ialah 'Hikayat  Faridah Hanum' (1925) dan 'Hikayat Puteri Nurul Ain'
karya Syed Sheikh al-Hadi(1926). Manakala 'Umbi Kemajuan' (1932) karya  Za'ba
Dalam bidang penulisan kreatif, Za'ba merupakan  seorang penulis yang amat giat. Beliau menggunakan cara penulisan untuk mengkritik dan menyedarkan orang Melayu.  Beliau merupakan ketua penterjemah di Jabatan Terjemahan Melayu di MPSI pada 1924.

Syed Syeikh Ahmad al-Hadi

Syed Syeikh Ahmad al-Hadi dilahirkan di Ulu Melaka pada tahun 1862. Beliau mendapat pendidikan di Terengganu dan Riau, kemudian melanjutkan pelajaran ke Universiti Al-Azhar. Beliau menjadi anggota Kaum Muda dan turut terpengaruh dengan ajaran Muhammad Abduh dalam Gerakan Pemulihan Islam. Selain daripada  al-Imam, beliau juga menerbitkan majalah Al-Ikhwan pada tahun 1926 dan Saudara pada tahun 1928. Novel beliau yang terkenal ialah Hikayat Faridah Hanum.

Za'ba

Nama sebenarnya ialah Zainal Abidin bin Ahmad. Beliau dilahirkan pada tahun 1895. Beliau lebih memberi sumbangan menerusi kegiatan sastera. Za'ba merupakan seorang pakar bahasa dan penterjemahan. Beliau banyak menulis tentang penghidupan orang Melayu dan masalah yang mereka hadapi dalam akhbar Melayu dan Inggeris.
Beliau berkhidmat dengan kerajaan, oleh itu beliau tidak boleh melibatkan diri secara terang-terangan dalam kebangkitan semangat kebangsaan. Namun begitu beliau memberi sumbangan menerusi karangan-karangan beliau.

 Perjuangan Badan dan Kesatuan Menentang Penjajah

Kesedaran kebangsaan di kalangan orang Melayu sangat kuat semasa menuntut kemerdekaan daripada penjajah British. Mereka menubuhkan persatuan supaya kegiatan menentang pihak British dapat diperhebatkan. Antara persatuan yang aktif dalam membangkitkan semangat kebangsaan ini adalah:

·          Kesatuan Melayu Singapura (KMS)
·          Persatuan-persatuan peringkat negeri
·         Persatuan Sahabat Pena Malaya (PASPAM).
·         Kesatuan Melayu Muda (KMM)

Kesatuan Melayu Singapura  (KMS)

Demi memastikan perjuangan mereka berhasil, pemimpin-pemimpin golongan yang sederhana ini menubuhkan sebuah persatuan politik, iaitu Kesatuan Melayu Singapura  pada tahun 1926. KMS merupakan kesatuan orang Melayu yang pertama. Ia menjadi perantaraan antara orang Melayu dengan kerajaan Negeri-negeri Selat. KMS merupakan persatuan yang mula-mula ditubuhkan untuk menjaga hak dan kedudukan politik orang Melayu. Pemimpin yang mengasaskannya ialah Mohamad Eunos Abdullah dengan bantuan Tengku Abdul Kadir dan Embok Suloh. Tujuan utama KMS adalah untuk menimbulkan kesedaran dan kecenderungan kaum Melayu untuk berpolitik, terutamanya berkaitan hak-hak dan kebebasan mereka. Di samping itu juga kesatuan ini menggalakkan orang Melayu memajukan kedudukan sosioekonomi mereka,  terutamanya dalam bidang pelajaran. Sebahagian besar ahli dan pemimpinnya merupakan orang Melayu yang berpendidikan Inggeris dan berkhidmat dengan kerajaan.
Antara kegiatan-kegiatan KMS:

1. Menyeru British memberi peluang kepada orang Melayu memajukan kehidupan mereka.
2. Memberikan biasiswa kepada anak-anak Melayu untuk melanjutkan pelajaran  hingga ke seberang laut.
3. Mendesak pemerintah Negeri-negeri Selat memperuntukkan sekeping tanah  khas bagi orang Melayu di Singapura. (Permintaan ini mendapat layanan pada 1929.  Tempat ini dinamakan Kampung Melayu. )
4. Menjamin supaya ada wakil orang Melayu dalam Majlis Perundangan Negeri-negeri Selat.
5. Menubuhkan sekolah pertukangan bagi orang Melayu Singapura pada 1929.

Mulai 1937,  KMS meluaskan kegiatannya ke Melaka dan Pulau Pinang.  Kesatuan Melayu Melaka dan Kesatuan Melayu Pulau Pinang ditubuhkan pada 1937. Seterusnya, KMS bercantum dengan kedua-dua kesatuan ini untuk membentuk Kesatuan Melayu Negeri-negeri Selat pada tahun itu juga. Pada tahun 1939, Utusan Melayu diterbitkan kerana orang Melayu harus mempunyai surat khabarnya sendiri supaya perjuangan mereka mencapai hasil yang lebih memuaskan.
Mulai 1937,  KMS meluaskan kegiatannya ke Melaka dan Pulau Pinang.  Kesatuan Melayu Melaka dan Kesatuan Melayu Pulau Pinang ditubuhkan pada 1937. Seterusnya, KMS bercantum dengan kedua-dua kesatuan ini untuk membentuk Kesatuan Melayu Negeri-negeri Selat pada tahun itu juga.
Pada tahun 1939, Utusan Melayu diterbitkan kerana orang Melayu harus mempunyai surat khabarnya sendiri supaya perjuangan mereka mencapai hasil yang lebih memuaskan.
Seterusnya, beberapa persatuan di peringkat negeri ditubuhkan. Tujuan umum persatuan-persatuan Melayu ini adalah untuk memperbaiki kedudukan orang Melayu dari segi ekonomi dan sosial dan mencapai perpaduan antara ahli-ahli dan pemimpin-pemimpin untuk  mengemukakan pendapat dan cadangan yang lebih berkesan kepada pemerintah British.
Antara persatuan tersebut adalah:

· Persatuan Melayu Perak
· Persatuan Melayu Pahang
· Persatuan Melayu  Selangor
· Persatuan Melayu Negeri Sembilan
· Persatuan Melayu  Kelantan
· Persatuan Melayu Sarawak

Lazimnya, pemimpin-pemimpin terdiri daripada golongan diraja dan elit. Mereka adalah bersifat kenegerian dan tidak bersifat kebangsaan.

Persatuan Melayu Perak (September 1937)

Persatuan Melayu Perak yang ditubuhkan pada bulan September 1937 di Ipoh dipimpin oleh Wan Mohd Nor b Wan Nasir dan Dr. S. Kassim. PMP bertujuan untuk meninggikan taraf ekonomi dan pendidikan orang Melayu dan mencurahkan taat setia kepada raja. Persatuan ini dikecam oleh akhbar Majlis kerana tidak memperjuangkan kepentingan orang Melayu.

Persatuan Melayu Perak (September 1937)

Persatuan Melayu Perak yang ditubuhkan pada bulan September 1937 di Ipoh dipimpin oleh Wan Mohd Nor b Wan Nasir dan Dr. S. Kassim. PMP bertujuan untuk meninggikan taraf ekonomi dan pendidikan orang Melayu dan mencurahkan taat setia kepada raja. Persatuan ini dikecam oleh akhbar Majlis kerana tidak memperjuangkan kepentingan orang Melayu.\

Persatuan Melayu Pahang (Mac 1938)
            Persatuan Melayu Pahang ditubuhkan pada bulan Mac 1938. Tujuan-tujuannya:
Memperjuangkan kemajuan pendidikan dan ekonomi orang Melayu.
Menyampaikan masalah-masalah orang Melayu kepada kerajaan British.
Pemimpin-pemimpin utamanya ialah Tengku Muhammad dan Datuk Hussein bin Mohd. Talib.

Persatuan Melayu  Selangor (Jun 1938)

Perjuangan-perjuangannya: Membela nasib kaum Melayu. Memajukan pelajaran kaum Melayu. Mendesak kerajaan menambahkan bilangan pegawai Melayu dalam perkhidmatan pentadbiran. Mencadangkan kerajaan menghentikan kemasukan orang asing secara beramai-ramai. Pemimpin-pemimpin utamanya ialah Tengku Ismail bin Tengku Mohd Yasin, Raja Bon bin Raja Alang dan Abdul Rahim Kajai.  Persatuan Melayu Selangor ini merupakan persatuan yang paling cergas di kalangan persatuan-persatuan negeri.
Persatuan Melayu Negeri Sembilan (September 1938)

Ditubuhkan pada bulan September 1938 .Tujuan  utama persatuan ini adalah untuk menjaga kepentingan dan memajukan hak-hak orang Melayu.
Pemimpin-pemimpin utamanya ialah Tengku Mohd. Nasir, Raja Nordin dan Haji Mohd. Tahir.

Persatuan Melayu  Kelantan (April 1939)

Tujuannya adalah untuk menyatukan orang Melayu dan bekerjasama memajukan serta meninggikan taraf hidup.
Pemimpin-pemimpin utamanya ialah Nik Muhammad Salleh bin Omar, Nik Yahya bin Nik Daud, Haji Othman bin Tahir dan Ahmad Ismail.

Persatuan Melayu Sarawak (1939)

Tujuannya adalah untuk melindungi dan memajukan kepentingan orang Melayu Sarawak. Mereka juga sangat  taat kepada pemerintahan Brooke, hinggalah apabila Sarawak diserahkan kepada British pada 1946.

Golongan Terpelajar yang Berpendidikan Melayu

Golongan ini berhasrat menamatkan penjajahan British di Tanah Melayu secara radikal. Corak perjuangan mereka adalah radikal dan mereka inginkan hak-hak yang lebih bagi orang Melayu. Selain itu mereka mahukan kebebasan berpolitik dan penjajahan kuasa asing ditamatkan.
Golongan ini kebanyakannya terdiri daripada pelajar-pelajar Maktab Perguruan Sultan Idris (MPSI). Para pelajar ini banyak mendapat inspirasi daripada majalah Seruan Azhar dan Pilihan Timur yang diterbitkan oleh pelajar-pelajar Tanah Melayu dan Indonesia yang menuntut di Universiti al-Azhar.
Pergerakan nasionalisme di Indonesia juga banyak mempengaruhi perjuangan mereka. Usaha golongan ini bermula sejak akhir 1920-an tetapi pengaruh mereka mula dirasai dengan tertubuhnya Kesatuan Melayu Muda (KMM) pada Ogos 1938. . Pada 1930, Belia Malaya ditubuhkan oleh Ibrahim Haji Yaacob.

Golongan Reformis Islam

Sifat Pemulihan Islam Sederhana Radikal dengan matlamat perjuangan adalah untuk memajukan masyarakat Melayu melalui pemulihan Islam. Selain itu, matlamatnya juga untuk menggalakkan orang Melayu agar memperbaiki kedudukan sosioekonomi mereka terutamanya dalam pelajaran serta menggalakkan orang Melayu menjaga hak-hak dan kebebasan mereka. Golongan ini bekerjasama dengan British untuk mengemukakan masalah orang Melayu. Ia juga berusaha untuk menamatkan penjajahan British, melindungi hak- hak dan kepentingan orang Melayu serta  menuntut pemulihan politik.
Golongan ini menubuhkan Melayu Raya, iaitu gabungan Tanah Melayu dan Indonesia. Pemimpin- pemimpin utama ialah Syeikh Tahir Jalaludin, Syed Syeikh al-Hadi, Haji Abbas Mohd Taha, Syeikh Mohd.Salim al-Kalali, Mohamad Eunos Abdullah, Tengku Ismail bin Tengku Mohd. Yasin, Ibrahim Yaacob, Ishak Haji Muhammad dan Ahmad Boestaman.

Nasionalisme Orang Cina di Tanah Melayu

Secara umumnya, sebelum Perang Dunia Kedua, perasaan nasionalisme orang Cina di Tanah Melayu adalah menghala ke China. Kebanyakan orang Cina menganggap negara China sebagai tanah air mereka. Nasionalisme orang Cina di Tanah Melayu boleh dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan yang menganggap China sebagai tanah air mereka dan mereka yang lahir di negeri-negeri Selat.
Bagi golongan orang Cina yang lahir di Negeri-negeri Selat, nasionalisme mereka adalah tertumpu kepada Tanah Melayu dan Singapura. Golongan minoriti ini menubuhkan "Straits Born Chinese British Association" pada Ogos 1900 di Singapura. Oleh sebab mereka adalah rakyat British, maka mereka menganggap diri mereka sebagai penduduk Tanah Melayu dan menuntut hak-hak yang sama seperti orang Melayu melalui pertubuhan mereka itu. Pemimpin-pemimpin utamanya ialah Tan Jiak Kim dan Lim Boon Keng. Cawangan-cawangan juga ditubuhkan di Melaka di bawah Lee Keng Liat dan Tan Chay Yan.
Bagi golongan yang menganggap China sebagai tanah air, perkembangan politik mereka di Tanah Melayu adalah tertumpu kepada perkembangan dan pergolakan politik di China. Pada permulaan kurun ke-20, mereka membantu Kang Yu-Wei dalam usahanya untuk menyokong Maharaja Kuang Hsu. Parti Pao-Huang-Hui ditubuhkan di Singapura pada 1900 untuk tujuan ini.
Orang Cina di Tanah Melayu juga memberi sokongan yang kuat kepada Sun Yat Sen dalam usahanya untuk menggulingkan pemerintahan Manchu. Pada 1905, Sun Yat Sen melawat Tanah Melayu dan menubuhkan cawangan Tung Meng Hui di Singapura dan beberapa kawasan di Tanah Melayu.
Apabila berlaku Revolusi 1911, orang Cina di Tanah Melayu memberikan bantuan kewangan kepada Sun Yat Sen. Malah ada sebilangan pemuda Cina pulang ke China untuk membantu dalam revolusi itu. Selepas penubuhan Republik China, Tung Meng Hui disusun semula sebagai Parti Kuomintang (KMT) pada 1912.
Pada Disember 1912, sebuah cawangan KMT ditubuhkan di Singapura dan sepanjang 1913, banyak cawangan KMT ditubuhkan di Tanah Melayu. Konsep KMT yang menganggap semua orang Cina di seberang laut sebagai warganegara  China telah menarik minat orang Cina di Tanah Melayu.
Ahli-ahli KMT di Tanah Melayu memberi sumbangan kewangan bagi usaha pemodenan China.  Selepas terjalinnya Perikatan KMT-Komunis di China mulai 1923, pengaruh komunis mula meresap ke dalam cawangan KMT di Tanah Melayu. Pihak komunis yang berselindung di bawah KMT sering melancarkan mogok dan kegiatan anti-British.
Dari 1937 hingga 1938, PKM melancarkan mogok yang membawa kepada penangkapan dan pembuangan beberapa pemimpin PKM ke China. Pada 1937, apabila Jepun menyerang China, orang Cina di Tanah Melayu menubuhkan Nanyang Chinese National Salvation Movement untuk mengutip derma bagi membantu China menentang Jepun.
Ramai orang China di Tanah Melayu pulang ke China untuk mempertahankan negara China. Hanya selepas Perang Dunia Kedua, kaum Cina memainkan peranan yang lebih aktif dalam politik di Tanah Melayu. Mereka seterusnya membantu menubuhkan Malayan Chinese Assocation (MCA) pada Februari 1949 dengan Tan Cheng Lock sebagai presidennya yang pertama.

Persatuan Sahabat Pena Malaya (PASPAM)
 
Dalam usaha penubuhan persatuan-persatuan di peringkat negeri, terdapat juga usaha-usaha untuk menubuhkan persatuan yang bercorak
kebangsaan. Akhbar Saudara memulakan ruangan Sahabat Pena pada 1934 untuk mengeratkan hubungan di kalangan penulis. Akhirnya, Persaudaraan Sahabat Pena ditubuhkan pada April 1934.  Ia merupakan satu pertubuhan yang berjaya melangkaui negeri ke peringkat kebangsaan. Pada tahun 1935, pertubuhan ini lebih dikenali sebagai Persatuan Sahabat Pena Malaya (PASPAM). Tujuannya adalah untuk mengeratkan hubungan dan persaudaraan di kalangan masyarakat Melayu. Ahli-ahlinya terdiri daripada kalangan penulis. Cawangan-cawangannya ditubuhkan di Tanah Melayu dan Sabah.
Ia mengadakan persidangan peringkat kebangsaan yang pertama pada November 1934 di Taiping dengan slogan "Hidup Bahasa Hiduplah Bangsa'. Pada mulanya, ia merupakan sebuah pertubuhan kesusasteraan tetapi lama-kelamaan memperlihatkan cita-cita politiknya.
Pada Ogos 1939, Persatuan Melayu Selangor menganjurkan Kongres Persatuan Melayu yang pertama di Kuala Lumpur sebagai langkah ke arah perpaduan kaum Melayu bagi mengatasi masalah mereka bersama.
Tujuan kongres ini adalah untuk mencari jalan bagi memperkuatkan lagi usaha-usaha orang Melayu. Beberapa buah persatuan Melayu di Tanah Melayu menghadiri kongres ini. Persetujuan diperolehi untuk membentuk Persekutuan Persatuan-persatuan Melayu Tanah Melayu.
Kongres yang kedua diadakan di Singapura pada Disember 1940 dan dihadiri oleh wakil-wakil dari Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak. Persatuan-persatuan Melayu tidak dapat melaksanakan kegiatan-kegiatannya setelah kedatangan Jepun.
Namun, usaha-usaha yang diambil oleh para pemimpin golongan nasionalis Melayu sederhana ini menjadi perintis kepada pergerakan politik selepas Perang Dunia Kedua.
Bagaimanapun, tidak semua orang Melayu yang berpendidikan Inggeris pro-British dan berkhidmat dengan kerajaan British. Mereka adalah seperti Za'ba, Ishak Haji Muhammad dan Ahmad Boestamam yang kuat menentang penjajah British.

Kesatuan Melayu Muda (KMM)
Pertubuhan ini mempunyai 35 orang ahli, semuanya pelajar MPSI. Dasar perjuangannya adalah untuk memajukan kebajikan orang Melayu dan membantah penjajahan. Pertubuhan ini dibubarkan kerana ia adalah satu kumpulan yang kecil.  Selepas Belia Malaya dibubarkan, ahli-ahlinya membentuk  Kesatuan Melayu Muda (KMM).
Kesatuan Melayu Muda ditubuhkan di Kuala Lumpur pada Ogos 1938 dengan keahlian antara 50 - 60 orang. Tujuan penubuhannya berlandaskan kehendak untuk menyatukan semua orang Melayu tanpa mengira negeri asal mereka bagi mempertahankan dan memperjuangkan kepentingan bangsa Melayu.
Ia merupakan satu badan politik peringkat kebangsaan yang berhaluan kiri tetapi bukan komunis. KMM mengamalkan dasar tidak bekerjasama dan tidak bertolak-ansur dengan penjajah.  Ia menunjukkan tentangannya terhadap British secara terbuka.
Kebanyakan ahli dan pemimpin KMM adalah lepasan MPSI, ahli-ahli Belia Malaya, pelajar-pelajar Sekolah Teknik Kuala Lumpur dan Sekolah Pertanian Serdang. Presidennya ialah Ibrahim Haji Yaacob.  Pemimpin-pemimpin KMM yang utama ialah:

  • Mustapha Hussain
  • Hassan Manan
  • Ishak Haji Muhammad

Ishak Haji Muhammad

Ishak Haji Muhammad merupakan salah seorang lagi nasionalis yang kuat menentang British. Walaupun beliau berpendidikan Inggeris dan pernah berkhidmat sebagai pegawai tadbir kerajaan, beliau meletakkan jawatan kerana tidak menyetujui dasar-dasar British dan kaum feudal Melayu.

Ibrahim haji Yaacob

Dilahirkan di Termeloh, Pahang pada tahun 1911. Beliau dipengaruhi oleh kegiatan nasionalis Indonesia dan pernah menjadi ahli Parti Nasional Indonesia. Beliau adalah orang yang bertangungjawab menubuhkan Belia Malaya, Ikatan Pemuda Pelajar dan Ikatan Semenanjung Borneo yang bertujuan membangkitkan semangat kebangsaan masyarakat Melayu.
Beliau pernah bertugas sebagai seorang guru di Bentong. Beliau juga pernah menjadi Penolong Pengarah akhbar Majlis pada tahun 1938 dan menjadi Pengarah pada tahun 1839.  Beliau menubuhkan Kesatuan Melayu Muda (KKM) pada tahun 1938.  Pada tahun 1939 beliau telah dipenjarakan kerana kegiatan anti-Inggerisnya dan dibebaskan semasa pendudukan Jepun.
Pada tahun 1942, beliau dilantik menjadi Leftenan Kolonel oleh Jepun dalam tentera Pembela Tanah Air (PETA). Beliau  bersama Dr.Burhanuddin dan Onan Siraj menubuhkan Kesatuan Rakyat Indonesia Semenanjung (KRIS) yang bertujuan mencantumkan Semenanjung Tanah Melayu dengan Sumatera.

Ahmad Boestaman

            Dilahirkan di Behrang, Ulu Tanjong Malim. Beliau menjadi wartawan Majlis pada tahun 1930 dan kemudian menjadi Penolong Pengarang. Beliau berfahaman radikal. Beliau adalah seorang pengasas Parti Kebangsaan Malaya dan menjadi ketua bagi Angkatan Pemuda Insaf (API). Beliau berhaluan kiri dan menentang keras penjajahan Inggeris.

Perjuangan KMM

Perjuang KMM adalah untuk melindungi hak dan kepentingan orang Melayu.  Selain itu KMM berusaha untuk menyingkirkan British dan mendapatkan kemerdekaan serta berusaha menggabungkan Tanah Melayu dengan Indonesia untuk membentuk Melayu Raya.
Dasar anti-British dan usaha untuk membangkitkan semangat kebangsaan Melayu disuarakan melalui akhbar Majlis dan Warta Malaya. Cawangan-cawangan KMM ditubuhkan di seluruh Tanah Melayu.
Ahli-ahlinya adalah bekas pelajar MPSI yang menjadi guru-guru sekolah Melayu yang membantu dengan cergasnya dalam penubuhan cawangan dan kegiatan MPSI.  Walaupun kepimpinan Ibrahim Haji Yaacob dan Ishak Haji Muhammad amat dinamis, perjuangan KMM tidak mendapat sokongan penuh daripada rakyat. Kegiatan-kegiatannya terbatas di Kuala Lumpur sahaja. KMM bersikap antigolongan birokrasi  Melayu yang berpendidikan Inggeris dan antigolongan feudal Melayu.  Kerajaan British sedar akan ancaman KMM yang berhaluan kiri ini lalu menangkap dan memenjarakan kebanyakan daripada pemimpinnya, termasuk Ibrahim Haji Yaacob dan Ishak Haji Muhammad.
Semasa pendudukan Jepun, pemimpin-pemimpin KMM dibebaskan dan mereka bekerjasama dengan Jepun untuk menyebarkan propaganda anti-British di kalangan rakyat Tanah Melayu. KMM dibubarkan oleh Jepun pada 29 April 1942.

Nasionalisme Orang India di Tanah Melayu

Sebelum Perang Dunia Kedua, pergerakan nasionalisme orang India di Tanah Melayu adalah menghala ke arah perkembangan dan pergolakan politik di negara India. Ramai orang India di Tanah Melayu menganggap negara India sebagai tanah air mereka.
Golongan profesional  dan peniaga India di Tanah Melayu yang berpendidikan Inggeris menubuhkan beberapa buah persatuan untuk menjaga kepentingan masyarakat India. Antaranya ialah Persatuan Belia India, Persatuan India Tanah Melayu, Persatuan India Taiping (1906), Persatuan India Selangor (1909) dan Persatuan India Singapura (1923). Tujuan persatuan-persatuan ini adalah untuk mengadakan ikatan yang lebih rapat di kalangan masyarakat India bagi melindungi kepentingan sosioekonomi mereka dan juga untuk mengikuti perkembangan yang berlaku di negara India.
Persatuan-persatuan ini juga menubuhkan sekolah-sekolah Tamil dan Inggeris serta menyediakan kemudahan rekreasi untuk ahli-ahli mereka. Mulai 1920-an dan 1930-an, persatuan-persatuan ini mula menuntut perwakilan orang India di Majlis Mesyuarat Persekutuan dan negeri serta memperjuangkan kepentingan sosioekonomi orang India di Tanah Melayu. Seruan-seruan yang mahukan masyarakat India berkerjasama membawa kepada penubuhan Persatuan India Pusat Tanah Melayu atau "Central India Association of Malaya" (CIAM) pada 1937. CIAM juga memberikan tumpuan kepada perjuangan Parti Kongres India di India.

CIAM

Merupakan gabungan 12 buah persatuan India dan 4 buah Dewan Perniagaan India.
Disifatkan sebagai parti politik India yang pertama di Tanah Melayu.
Tujuan-tujuannya:
·    Memajukan dan menjaga kebajikan orang India.
·    Meninggikan taraf hidup orang India.
·    engadakan dan memelihara kepentingan politik orang India di Tanah Melayu.

Melaluinya, masyarakat India buat pertama kalinya menyatakan tujuan politik mereka secara terbuka. Antara perjuangannya termasuklah meminta kerajaan British menghalang penjualan todi
dan berusaha supaya gaji buruh India di ladang-ladang getah tidak diturunkan.
Dr. A.M. Soosay merupakan Yang Dipertuanya yang pertama.  Pada 1937, Nehru melawat Tanah Melayu.  Lawatan ini menambahkan minat politik orang India terhadap India.  Walaupun terdapat usaha dan langkah politik di Tanah Melayu, ia adalah terbatas kerana tumpuan politik masih pada negara asal, sehingga selepas Perang Dunia Kedua.

No comments:

Post a Comment